יצירה טכנולוגית בבית הספר למחוננים
מה חדש ביבנה
בית הספר למחוננים ומצטיינים ביבנה אירח תחרות אזורית של יצירה טכנולוגית עם כ-1,000 תלמידים, 100 פרויקטים מ-9 ערים שונות
החינוך ביבנה במקום הראשון: תחרות UINGAME 2018 מתארחת זו השנה החמישית ביבנה במסלולים של פיתוח משחקי מחשב, פיתוח אפליקציות וארדואינו (מיקרו-בקר בעל מעגל מודפס יחיד).
בתחרת השתתפו כל בתי הספר היסודיים ביבנה, אשר לומדים במהלך השנה פיתוח משחקי מחשב במסגרת התכנית העירונית 'חשיבה מחשובית' לכיתות ג' הממומנת במלואה על-ידי העירייה.
במרכז למחוננים ומצטיינים ביבנה, בניהולה של נירה קלמר, התקיימה ביום שני תחרות אזורית '2018 U IN GAME COMPETITION'.
התחרות נערכת זו השנה החמישית בהשתתפות כ-1,000 ילדים מכיתות ג'-ו', מ-9 ערים שונות: יבנה, אשדוד, רחובות, ראשון לציון, מודיעין, קרית אונו, קרית מלאכי, באר שבע וטייבה.
צילומים: עמרם כהן
התחרות היוותה נקודת שיא בלמידה השוטפת של הילדים במסגרות חינוכיות שונות: חלקם לומדים במרכזי מחוננים ומצטיינים וחלקם בבתי הספר העירוניים.
נושא התחרות השנה היה 'כל אחד יכול-שוויון הזדמנויות' ובמסגרת התחרות התבקשו הילדים לפתח תוצרים טכנולוגיים בקטגוריות מגוונות: פיתוח משחקי מחשב בקודו / סקרטץ / גיים מייקר, פיתוח אפליקציות לסמארטפון ותכנות ארדואינו.
יוזם ומנהל התחרות הוא גלעד שמיר מחברת שמיר יעוץ והדרכה, יזם ודוקטורנט לחינוך טכנולוגי, שאחראי לפיתוח סביבת התוכן UINGAME, איתה לומדים התלמידים לאורך כל השנה.
מטרת התחרות היא לעודד ילדים ליצירה טכנולוגית בסגנון Digital humanities (שימוש בטכנולוגיה בלימוד נושא הומאני), להפוך אותם מצרכני טכנולוגיה ליצרני טכנולוגיה, על ידי ניצול חלק מזמן המסך שלהם לפיתוח ויצירה לטובתם ולטובת הקהילה. תכנית הלימודית השנתית מעודדת את הילדים לבילוי איכותי מול המחשב, ומשלבת לוגיקה, יצירתיות עם נגיעה במתמטיקה ואנגלית.
באירוע שהתקיים ביום שני באשכול הפיס ביבנה בו פועל מרכז המחוננים והמצטיינים אשר הוקם ביוזמת העירייה. המשתתפים יכלו להתרשם מהתוצרים המרשימים של הילדים, לשחק במשחקי מחשב שפיתחו הילדים, להתנסות במשחקי מחשב היברידיים-משחקי מחשב המופעלים עם בקרים אלקטרוניים חיצונים, אשר סוגרים מעגל חשמלי במגע אדם. בנוסף, יכלו המשתתפים לשחק במשחק 'חפש את המטמון' ברחבי אשכול הפיס. המשחק פותח על ידי יובל אלמר, תלמיד כתה ה' הלומד בביה"ס מארט בקורס פיתוח אפליקציות.
בתחרת השתתפו כל בתי הספר היסודיים ביבנה, אשר לומדים במהלך השנה פיתוח משחקי מחשב במסגרת התכנית העירונית 'חשיבה מחשובית' הממומנת במלואה ע"י העירייה. ולמעשה, יבנה היא העיר הראשונה בישראל אשר מערכת החינוך שלה מפעילה את התכנית בהיקף נרחב וברמה כלל-עירונית.
עפ"י המדיניות העירונית עומד נושא התקשוב, פיתוח המרחב הדיגיטלי בבתי הספר והכשרת התלמידים והמורים לעידן הטכנולוגי, בחזית העשייה החינוכית, מתוך ראייה ותכנון אסטרטגי ארוך טווח. הדגש בתכנית הוא על חשיבה 'מיחשובית' והוא כולל סל כלים ומיומנויות לפתרון בעיות, הנסמך על מושגים ממדעי המחשב, ככלי עזר להצלחה בעולם הטכנולוגי המודרני.
זו השנה השנייה בה מתווספות שעות העשרה טכנולוגית לתלמידי כיתות ג' בכל בתי הספר היסודיים בעיר כאשר כל תלמיד בעיר לומד במשך שעתיים בשבוע שיעור מחשבים בקבוצות קטנות עם מדריכים שהוכשרו לפרויקט. את התחרות כיבדה בנוכחותה מנהלת אגף החינוך בעיר יבנה, הגברת רות שרעבי, אשר סיירה בין העמדות והתוצרים של התלמידים והתרשמה מהרמה הגבוהה.
כאמור, החל מפתיחת שנת הלימודים בכל בתי הספר בעיר מתקיימים לימודי המחשבים כבר בכיתות הנמוכות (כיתה ג'), מתוך חזון וראייה מערכתית לפיה כדאי ללמד את הילדים כבר מגיל צעיר מיומנויות חשיבה ופתרון בעיות, זאת על מנת להכשיר אותם להתמודדות יעילה עם אתגרי המאה ה-21.
תכנית הלמידה מאופיינת בקצב אישי ובלמידה שיתופית והדרגתית, במסגרתה מלמדים את הילדים תחומי טכנולוגיה כגון תוכנה, כלים שיתופיים ואינטרנט, באמצעות יישומים טכנולוגיים וסביבות למידה והוראה רב-גוניות. השיעורים עשירים ביצירות טכנולוגיות עשירות שהילדים מפתחים בכוחות עצמם, כאשר הדגש הוא על הבנה דרך הנאה בצורה מעשית וחווייתית. המורים מספרים על ילדים שהחיוך לא יורד מפניהם, ההתלהבות והאנרגיות מורגשים היטב בחדר ו'התלמידים לא רוצים לצאת להפסקה'.
התחרות מנוהלת כולה על טהרת ההתנדבות. בראש חבר השופטים עמד אסף חזקיהו, בעל מעל עשר שנות ניסיון בהנדסת תוכנה ו'גיימר' מושבע. סה"כ בתחרות חולקו 7 גביעים ועשרות מדליות, מתנת חברת ההייטק אורבוטק מיבנה, אשר נתנה חסות לתחרות.
ניר מאור, נציג החברה ואחד משופטי התחרות, אמר מעל הבמה כי אורבוטק גאה לתרום לפיתוח הדור הצעיר ולראות את מגוון הפרויקטים העשיר מאוד שהוגש לתחרות. הפרסים הראשונים כללו רישיון לתוכנה לפיתוח משחקי מחשב, מתנת יויו גיימס הסקוטית, ערכת ארדואינו, גביעים ומדליות.
הזוכים בתחרות:
בקטגורית ארדואינו זכתה בפרס המערכת הטובה ביותר טל, תלמידת כתה ה' הלומדת במרכז המצטיינים בביה"ס מארט ביבנה. המערכת משלבת חומרה ותכנה ומהווה משחק חשיבה וזריזות המדמה נטרול פצצה. יוסי קינן, שופט הקטגוריה, הדגיש כי ההפרש בניקוד בין הפרויקטים השונים היה של נקודות ספורות בלבד, וכי קשה היה להכריע בין הפרויקטים המצוינים השונים.
בקטגורית פיתוח אפליקציות זכו תלמידי כתה ו' אור, דור, שלי וגבי מבית ספר רבין באשדוד, אשר פיתחו אפליקציה המתארת את הייחוד של בית ספרם, וזאת על מנת לאפשר לכל הורה, מורה ותלמיד לקבל מידע עדכני שוטף על בית הספר. בפרס נושא התחרות זכו יועד, עמית ודיויד, מביה"ס אשכול בבאר שבע, אשר פיתחו אפליקציה שנועדה לעזור לכל אחד לשמור על גופו. האפליקציה מאפשרת למשתמשים לספור צעדים, מעודדת שתיה מרובה של מים והמסבירה על צבעי הפירות ותרומתם לבריאות האדם.
בקטגוריה של 'פיתוח משחקי מחשב בסביבת פיתוח 'גיים מייקר' זכו תלמידי התכנית למצטיינים ביבנה (ביה"ס מארט) בפרס המשחק הטוב ביותר. גיא ואופק-תלמידי כיתה ד' פיתחו משחק מרוץ בעל 5 שלבים בדרגת קושי עולה, שמטרתו להוביל את הדמות לדגל ישראל תוך התגברות על מכשולים. הם זכו ברישיון לתוכנה מקצועית לפיתוח משחקי מחשב, אשר נתרם על ידי החברה הסקוטית יויו גיימס.
בקטגוריית 'משחק המחשב הטוב ביותר בסביבת פיתוח 'קודו' זכה בפרס נושא התחרות המשחק של טליה, תלמידת כתה ג' בביה"ס אביר יעקב ביבנה, המתאר את יציאת מצרים. המשחק אופיין בריבוי דמויות, חוש הומור וויזואליות גבוהה.
כמו כן זכו בפרס המשחק הקצבי ביותר ליאם, עדי ואלון, תלמידי כתה ג' בבית-ספר לאמנויות ביבנה.
בקטגוריה של המשחקים ההיברידיים חולקו פרסים לבית-ספר בן-גוריון, על המערכת ההיברידית הטובה ביותר. המשחק נועד לשני שחקנים המתחרים זה בזה בהגעה לענן הנכון וכך לומדים על סוגי עננים. בהתאם-הבקר שבנו היו מעוצב עם עננים. פרסים נוספים בקטגוריה חולקו לבית-ספרבן גוריון ביבנה, אשר זכה בפרס נושא התחרות, ולבי"ס יחידני ביבנה, אשר זכה בפרס על הבקר הטוב ביותר.