אירוע שיא בנושא חשיבה מחשובית ואוריינות דיגיטלית ביבנה
מה חדש ביבנה
השבוע נערך אירוע שיא עירוני בנושא 'קוד, חשיבה מחשובית ואוריינות דיגיטלית', במרכז אשכולות פיס למדעים וטכנולוגיה. צפו בתמונות המרגשות!
מזה 6 שנים תוכנית קוד וחשיבה מחשובית פועלת ביבנה, העיר הראשונה בישראל אשר מערכת החינוך שלה הפעילה את התכנית בהיקף נרחב וברמה כלל-עירונית, בה תלמידים יוצרים משחקי מחשב על-ידי תכנות. ראש העיר, צבי גוב-ארי החליט להעמיד את נושא התקשוב, פיתוח המרחב הדיגיטלי בבתי הספר והכשרת התלמידים והמורים לעידן הטכנולוגי, בחזית העשייה החינוכית, זאת מתוך ראייה ותכנון אסטרטגי ארוך טווח.
בכל בתי הספר בעיר מתקיימים לימודי המחשבים כבר בכיתות הנמוכות (כיתה ג'), מתוך חזון וראייה מערכתית, לפיה כדאי ללמד את הילדים, כבר מגיל צעיר, מיומנויות חשיבה ופתרון בעיות, זאת על-מנת להכשיר אותם להתמודדות יעילה עם אתגרי המאה ה-21.
את התכנית יזם ראש העיר, צבי גוב-ארי, הרואה בחשיבה מחוץ לקופסה בגילים הצעירים אמצעי חשוב לפיתוח כישוריהם של הילדים. חלק ניכר מהתכנית ממומן מתקציבה של עיריית יבנה, ובבתי הספר מדווחים על התקדמות והצלחה של התכנית. ראש העיר אמר השבוע כי "מטרתנו לעורר בתלמידים השראה, דמיון וכושר המצאה ולהעניק להם את ארגז הכלים הטוב ביותר לעולם של חידושים, הצועד קדימה במהירות. אנו מאמינים כי כל תלמידה ותלמיד צריך.ה ליהנות מהאפשרויות ללמוד רעיונות מפתח במדעי המחשב, להבין חשיבה מיחשובית, ללמוד לתכנת ולקבל הזדמנות להתקדם לרמה גבוהה של מצוינות".
אירוע שיא עירוני בנושא 'קוד, חשיבה מחשובית ואוריינות דיגיטלית' נערך ביום שלישי השבוע, במרכז אשכולות פיס למדעים וטכנולוגיה ביבנה, בהשתתפות מ"מ וסגן ראש העיר, חיים מסינג, מנהל אגף החינוך, עשהאל שריר, וסגניתו יפית שיר, רכזת תקשוב עירונית, איריס מעיין, המנהל הפדגוגי של תכנית חשיבה מיחשובית, גלעד שמיר, מנהלי בתי ספר, הורים, מורים ותלמידים. התכנית העירונית מצעידה את התלמידים לעבר עולם המחר, והשנה, התמקד הכנס בנושא מניעת אלימות וחיזוק מקצועות הליבה, במהלכו הציגו תלמידי כיתות ג' בעיר את תוצרי הלמידה שלהם לאורך כל השנה.
בכיתות ג' לומדים תכנות משחקי מחשב ומשתמשים בשפה שרכשו לקידום תחומי לימוד נוספים. בנוסף, תלמידי ד'-ו' עוסקים ביישומי מחשב שונים בסביבת ניהול הלמידה אופיס 365. היה מרגש לראות את התלמידים מבינים ויוצרים משחקי מחשב ולא רק משחקים בהם. לצורך כך עבדו התלמידים בצוות, תוך שהם מפגינים יצירתיות ברמת חשיבה גבוהה, והציעו אינספור פתרונות לבעיות שעלו בדרך.
בחלקו הראשון של האירוע הציגו התלמידים הנרגשים את הפרויקטים שיצרו, בפני יותר מ-200 מבאי התערוכה. בתערוכה הוצגו תוצרי קמפיין דיגיטלי נגד אלימות, שבוצע בהובלת רכזי התקשוב עם תלמידי כיתות ד'-ה'. בחלקו השני הוענקו לתלמידים ולמורי בתי הספר תעודות ומגיני הערכה על פועלם. מ"מ וסגן ראש העיר חיים מסינג ברך על התלמידים על הישגיהם והודה לסגלי ההוראה על ההשקעה והמאמץ ולהורים על התמיכה. מנהל אגף החינוך, עשהאל שריר הודה לרכזי התקשוב ולמדריכי תוכנית הקוד מטעם 'שמיר יעוץ והדרכה' על ההשקעה הרבה שלהם לאורך השנה ועל הבאת התלמידים להישגים הנכבדים.
סביבות הלמידה המתקדמות, אופיס 365, U IN GAME וקודו מאפשרות לתלמידים לפעול באופן עצמאי במרחב הדיגיטלי וללמוד את הנושאים החשובים שבתוכנית. גלעד שמיר, המנהל הפדגוגי של התוכנית בשכבה ג': "חשוב לנו לא רק שהתלמידים ייהנו, אלא ייצאו עם כלים לחיים, ישפרו את יכולות הלימוד העצמאי שלהם, ויפתחו תחושת מסוגלות גבוהה. כאשר הם יוצרים טכנולוגית - הם מבינים את היכולות שלהם לא רק כמשתמשים, אלא גם כיוצרים."
כידוע, בישראל ובעולם, חלה התעניינות גוברת בהחדרת תיכנות בבתי הספר. מחויבות חדשה זו למדעי המחשב נשענת על מחקרים המראים כי ילדים, בדרך כלל, לומדים איך להפעיל טכנולוגיות, אך לא לומדים כיצד לפתח טכנולוגיות חדשות. בדרך זו, הם חווים טכנולוגיה רק בתור צרכנים שלה. בהמשך לגישה זו, טכנולוגיות צריכות להיחשב ככלים לחשיבה, למידה ויצירה, וזוהי מהותה של תוכנית 'חשיבה מחשובית' הנלמדת בכל כיתות ג' בעיר יבנה.
מטרת התוכנית ביבנה, הפועלת משנת 2017, היא ללמד ידע, מיומנויות וערכים בתחום פיתוח קוד, בין היתר לפתח את החשיבה המחשובית של התלמידים בדרך מעשית. לחשיבה מחשובית מספר הגדרות, אך במהותה היא אוסף של מיומנויות להגדרה ופתרון בעיות, אשר מקורן בהרגלים מקובלים ודפוסי חשיבה מעולם הההייטק. למרות שחשיבה מחשובית כוללת מונחים הלקוחים מעולם פיתוח התוכנה, זהו מונח רחב יותר, הכולל מסגרת לפתרון בעיות, אשר ניתן ליישם בכל אורחות החיים והלמידה.
הלמידה מתבצעת, בין היתר, עם סביבת תוכן מאושרת משרד החינוך U IN GAME, שבה שפע חומרי הוראה עבור המורה וחומרי תרגול עבור התלמיד. בזכות עושר החומרים, שהינם בשפה העברית והם מקוונים, אין הילדים רוכשים או סוחבים ספרים בתיק, הם יכולים ללמוד גם מהבית, וההתקדמות היא בקצב אישי. בדרך זו מסוגלים תלמידים מהירים להתקדם בקצב מוגבר בעוד אלה הזקוקים ליותר זמן - יכולים לקבל את הפנאי הדרוש להם, ולא למהר. גישה זו נותנת מענה טוב לכיתה בעלת מאפיינים הטרוגניים וגם מעניקה יחס אישי אליו מורגלים ילדינו ביום יום הטכנולוגי שלהם.
התוכנית צומחת ומתוכננת להתרחב, ולבסוף, יגיעו כל תלמידי יבנה לחטיבות הביניים עם מיומנויות מחשוב וחשיבה גבוהים.