שתף

נכה לא חצי בן אדם: אלכס פרידמן מסביר

09:35 15.10.2017

מה חדש ביבנה

 

לנוכח השאלות הרבות על ההסכם, השתלשלות האירועים והעתיד לקרות, אלכס פרידמן כותב במטרה לעשות קצת סדר בדברים

 

"בינואר 2015 פתחתי את קמפיין ''נכה, לא חצי בן אדם'' במטרה לעורר מודעות ולהעלות את קצבת הנכות, שעומדת מזה שנים על 2,342 ש''ח, לגובה שכר המינימום. בהמשך, כחלק מהפעילות, הפכנו לעמותה רשומה. כל המנהלים והצוות בעמותה, כולל אותי כמובן, עובדים באהבה, בהתנדבות מלאה וללא החזרי הוצאות.

 

בדצמבר 2016 לאחר מאבק ממושך ותוספת תקציבית של 300 מיליון ש''ח בלבד, גייסנו את פרופ' ירון זליכה (בהתנדבות) לסייע לנו בהמשך המאבק. פרופ' זליכה היה החשב הכללי במשרד האוצר בשנת 2003 עת בוצעה הקפאת הקצבאות ומכיר את הנושא מקרוב. שר האוצר, משה כחלון, הסכים להצעתנו כי פרופ' זליכה יבחן את הסוגיה ומינה ועדה בראשותו. הועדה עבדה במסגרת הזמן שהוקצב, כ-3 חודשים, תוך התייעצויות שוטפות עם ציבור הנכים (פורסם מייל לפניות) וכל גורמי המקצוע לרבות מנכ''ל משרד האוצר ואגף התקציבים. בסיום העבודה פרופ' זליכה המליץ על הקצאת 4.5 מיליארד ש''ח להגדלת הקצבה ל-4,000 ש''ח (גובה השחיקה בפועל) ב-4 פעימות ושורה ארוכה של הטבות. חלק מתקצוב התכנית היה מתוכנן מקיצוץ הטבות קיימות. למרות הסעיפים הבעייתיים, הודינו לפרופ' זליכה על העבודה היסודית ובירכנו על המלצותיו התקדימיות. שר האוצר הודיע כי הוא מקצה 4 מיליארד ש''ח במטרה לקבל את רוב ההמלצות.

 

 

תוך זמן קצר ראש הממשלה בחר לגנוז את ההמלצות ומינה ועדה חדשה בראשות יועצו הכלכלי, פרופ' אבי שמחון. עם פרסום ההמלצות הראשוניות התברר כי פרופ' שמחון ממליץ על העלאה דיפרנציאלית – 4,000 ש''ח ל-30 אלף נכים ''קשים'' להגדרתו, 3,200 ש''ח ל-100,000 נכים ''קלים'' ו-0 ש''ח ל-110,000 נכים נוספים אשר מוגדרים חלקיים ו/או מקבלים תוספת תלויים ו/או ביטוח פרטי. כל זה ללא הטבות אחרות וללא התחייבות לפעימות הבאות. בשלב הזה החרפנו את המאבק, עתרנו לבית המשפט העליון ופנינו ליו''ר ההסתדרות, אבי ניסנקורן, לבקש את תיווכו ותמיכתו.
בתחילת ספטמבר זימן ניסנקורן את נציגי הנכים, ראשי הסיעות בהסתדרות וראשי הוועדים הגדולים, והביע תמיכה במאבק במסגרת המלצות פרופ' זליכה עם שיפורים קלים. מבחינת ניסנקורן, בדומה לגורמי הממשלה וכלכלנים בכירים במשק, העלאת הקצבה לגובה שכר המינימום אינה אפשרית בשלב הזה.

 

הסנונית הראשונה של התמיכה הייתה בקמפיין ארצי ''לא מפקירים את הנכים'' בעלות של מיליוני שקלים. בשלב הבא, ב-27.9, זימן אליו ניסנקורן את כל ארגוני הנכים (הודעה לתקשורת יצאה מס' ימים לפני) והודיע כי הוא קורא לתחילת מו''מ ישיר מול הממשלה, תוך ציון העקרונות הבסיסיים לתחילתו - מסגרת תקציבית של 4 מיליארד ש''ח, חקיקה של כל הסכום והתחייבות לכל הפעימות, הצמדה לשכר המינימום ו/או השכר הממוצע במשק, ועידוד יציאת נכים לעבודה ע''י העלאת הדיסריגרד ל-5,300 ש''ח – במידה ולא יהיו הבנות, ניסנקורן התחייב להשבתה כללית במשק. כל 40 ארגוני הנכים שהשתתפו בפגישה הביעו את תמיכתם ביוזמה. לצורך המו''מ ביקש ניסנקורן למנות צוות מצומצם של 5 נציגים בעודו מציע אותי כיוזם המאבק, את נעמי מורביה כפעילה מובילה ובעלת ניסיון רב אשר מהווה חלק מההסתדרות, את גיא שמחי שהינו אחראי על תעסוקת אנשים עם מוגבלות בהסתדרות (בעברו מנכ''ל המרכז לעיוור בישראל) ושניים נוספים שיבחרו בהסכמה. בישיבה ללא ניסנקורן נבחרו שלושה נציגים נוספים: אבי אורן מעמותת לשמ''ה בתור נציג מתמודדי הנפש, עמיחי תמיר מקבוצת הפייסבוק ''ארגון ה-הנכים'' ויהודה דורון מארגון נכי הפוליו. כל הארגונים בחדר לרבות נציג ''הנכים הופכים לפנתרים'' הביעו את הסכמתם.

 

יום למחרת התכנסנו למו''מ בהובלת ניסנקורן ובהשתתפות פרופ' אבי שמחון, יו''ר הקואליציה דוד ביטן וח''כ אילן גילאון. כל נציגי הנכים הנבחרים הגיעו מלווים בצוותם לרבות אנשי מקצוע בתחום המו''מ ומשפטנים כגון היועץ המשפטי של ''נכה לא חצי בן אדם'' עו''ד עמית חלמיש, היועץ המשפטי של ''מטה מאבק הנכים'' עו''ד ליאור פישר ויו''ר הועדה לשילוב אנשים עם מוגבלויות בלשכת עורכי הדין, עו''ד איתן עמרם. במהלך המו''מ שנמשך 12 וחצי שעות התקיימו התייעצויות הן בצד שלנו הנכים עם הצוותים, והן בצד השני בשיחות טלפון עם ראש הממשלה ואגף התקציבים. בהסכמה של נציגי הנכים, הגשתי מתווה שהוכן מראש במסגרת תקציבית של 4.5 מיליארד ש''ח.

 

 

המתווה הוא למעשה מתווה זליכה הכולל את עדכון שר''מ, סיוע בשכר דירה, תוספת לקשישים ושיפורים קלים אך משמעותיים: תוספת לילדים הנכים והצמדה לשכר הממוצע במשק. בדגש על תוספת שוויונית לכל הנכים. מנגד קיבלנו הצעות חלופיות, בין היתר בקשתו של ראש הממשלה לתת יותר לנכים קשים. מספר פעמים הישיבה התפוצצה, ח''כ גילאון אף שב לביתו וחזר מאוחר יותר כאשר הרוחות נרגעו, אך כל הצדדים הביעו הבנה כי חייבים להגיע להבנות. לצערי במו''מ אין צד אחד שמקבל הכול וצריך גם להתפשר ולקבל החלטות אמיצות. ברוב של 5 מול 1 בחרנו לקבל את ההסכם הסופי במסגרת תקציבית של 4.2 מיליארד ש''ח. האם המתווה מושלם? לא. עם זאת, אחרי כמעט 3 שנים של מאבק, כשלפנינו חורף, בחירות ומצב בטחוני מעורער, להמשיך במתכונת של ''הכול או כלום'' בזמן שכל שקל קריטי עבור הנכים – זה לא אחראי ולא מוסרי.

 

עיקרי המתווה ונקודות חשובות:
- התוספת תהיה 700 ש''ח לדרגות אי כושר 60%-74% אשר תעלה את הקצבה לסכום של 2,100-2,400 ש''ח, תוספת 1,250 ש''ח לדרגת אי כושר מלאה (75%-100%) ללא קשר לאחוז הנכות הרפואית אשר תעלה את הקצבה לסכום של 3,800-4,050 ש''ח (הפער נובע עקב גובה הקצבה היום), וכאמור, לבקשת רה''מ תוספת 1,800 ש''ח לנכים קשים המקבלים קצבת שר''מ בדרגות הגבוהות. למעשה זה גם פיצוי על העלאת שכר המינימום הצפוי לעובדים הזרים.

- התוספת תתבצע ב-4 פעימות תוך 3 שנים וחודשיים וחצי מהיום: ינואר 2018, ינואר 2019, ינואר 2020 וינואר 2021. הקצבה כאמור תוצמד לשכר הממוצע במשק, עד ינואר 2021 במתכונת הגבוה מבין השניים (פעימה מול העלאת השכר) ולאחר מכן בגידול שנתי טבעי של כמה מאות שקלים בשנה.

- הפעימה הראשונה בינואר תהיה 340 ש''ח לכולם ו-540 ש''ח לנכים הקשים. נכון, הפעימה הראשונה במתווה שמחון גבוהה יותר (אני אישית הייתי אמור לקבל 1,200 ש''ח כנכה קשה להגדרתו), אך המתווה שלו השאיר 110 אלף נכים ללא תוספת כלל וללא התחייבות לפעימות הבאות.

- לגבי התחייבות לפעימות הבאות, האמרה של שמחון לאחר ההסכם כי אינו יכול להתחייב לפעימות הבאות היא אמרה פוליטית שנועדה לסכסך בין הארגונים ולנסות לסגת מההסכם ''הכבד''. בנושא הנומרטור הועבר ע''י המשפטנים חומר ל-''עקיפתו'' ונקבע בסוף הישיבה כי תהיה ישיבה נוספת בה נסכם את גובה הפעימות הבאות. מעבר להתחייבות לפעימות הבאות אותה דרשנו ואף מופיעה כסעיף ראשון בהודעה לעיתונות של ההסתדרות, עצם ההצמדה לשכר הממוצע בלבד מבטיחה את המשך העלאת הקצבה בשנים הבאות בשיעור דומה. עם זאת, אנחנו סבורים שלנוכח עודפי המיסים השנה ניתן לצמצם את כמות הפעימות ולהגדיל את הפעימה הראשונה, ונקדם זאת בישיבה הקרובה.

- לגבי הילדים הנכים, הוקצו 150 מיליון ש''ח והתוספת תהיה כ-500 ש''ח לילדים נכים 100% ב-2 פעימות.

- לגבי הקשישים הנכים, הוקצו 300 מיליון ש''ח. לטענתם התוספת מיועדת לנכים שיעברו לזקנה ב-1.1.18. הבהרתי בישיבה כי קשישים אלו מהווים את הגידול הטבעי ויש להקצות את התוספת לקשישים שכבר קיימים. הנושא נמצא בבדיקה, אך אין בכוונתנו להפקיר אף נכה מאחור ונלחם על כך.

- לגבי סיוע בשכר דירה והטבות אחרות, מקודמת הצעת חוק נפרדת לנושא השכר דירה ואין טעם להכליל את ההטבה בהסכם על חשבון הקטנת הקצבה הבסיסית לכולם. אנו בודקים את הנושא וכמובן נקדם זאת והטבות אחרות עם וללא קשר להסכם.

- המשכנו לתקן את ''חוק לרון'' ולאפשר לנכים אשר מסוגלים לצאת לעבוד מבלי שקצבתם תיפגע. הדיסריגרד (רף הקיזוז) יעלה בינואר 2018 ל-4,000 ש''ח ובינואר 2019 ל-4,300 ש''ח. פרופ' שמחון ביקש לבחון את ההשפעה של שינוי זה ובהתאם להחליט האם להעלות בינואר 2021 ל-5,300 ש''ח. בנוסף, הוקצו 75 מיליון ש''ח לשיפור התנאים של העובדים במפעלים המוגנים.

מה צפוי בהמשך?
כאמור הגענו להבנות, אך לא חתמנו על שום מסמך. עם פתיחת מושב החורף של הכנסת ב-22.10 יתחיל הליך החקיקה של ההסכם בוועדת הרווחה, שם גם המקום לשנות ולשפר כל סעיף וסעיף. הצפי לסיום החקיקה בסוף חודש נובמבר. מבחינתנו כל עוד ההסכם לא מחוקק שום דבר לא נגמר, ולפיכך אנו ממשיכים במאבק כולל העתירה בבית המשפט העליון. התמיכה הציבורית חשובה ביותר למיקסום הישגי ההסכם והמשך פעילותנו להעלאת הקצבה עד לגובה שכר המינימום".

 

הפוסט שפורסם בדף של "נכה לא חצי בן אדם", גרף תגובות רבות, תומכות  אך גם כאלו הזועמות על ההחלטה והובלה שלא מתאימה לכלל ציבור הנכים: " עשית הרבה טעויות וחבל"נכתב באחת התגובות, "4 פעימות. ולא אחת. ובלי עזרה בשכר דירה, כלומר העלאה. ו4,000 ש"ח לכולם. חבל. אתה יכול לסגת כי הממשלה לא באמת מתכוונת לממש את ההתחייבות הזאת". " הפעימה הראשונה חייבת להיות יותר משמעותית, בגלל זה הזעם. תוספת של עוד 340 שקלים כאשר שכר המינימום עומד על 5000 ש"ח לא מאפשרת מחיה בכבוד למי שלא יכול לצאת מהבית", אמר נכה אחר.

ומה אתם חושבים?

שתף

אולי יעניין אותך גם...

loader

לוח ארועים

לכל הקופנים

קופונים

Loading...